tiistai 22. maaliskuuta 2011

Naomi Klein x 2

Naomi Klein; No Logo- tähtäimessä brändivaltiaat (2000) &
Vastarintaa ja Vaihtoehtoja (2002)

Erään itseäni pidemmällä opiskeluissaan olevan estenomin suosituksesta etsin käsiini kanadalaisen journalistin Naomi Kleinin No logo- kirjaa. Se ei ihan ensimmäisenä tullut vastaan, joten odotellessani nappasin samaisen naishenkilön kirjoittaman Vastarintaa ja vaihtoehtoja.
Vastarintaa ja vaihtoehtoja sisältää Naomi Kleinin globaalisaatiokriittisiä puheita ja artikkeleita vuosien varrelta. Teemoina toistuvat sananvapaus ja ihmisoikeudet (niin myös No logossa). Esimerkkeinä käytetään Niken lenkkaritehdasta jossain jumalan selän takana, jossa ihmiset (lähinnä naiset) raatavat nälkäpalkalla kurjissa oloissa. Kun työntekijät uskaltautuivat lakkoon parempien työolojen puolesta, se tukahdutettiin nopeasti ja "kapinoitsijat" saivat potkut.
Klein kritisoi myös vastarintaa; hän kokee, että pelkästä mellakoinnin vuoksi mellakoinnista ei ole paljoakaan hyötyä, ja kirja yrittääkin tarjota vaihtoehtoja tehokkaammalle vastarinnalle. Klein ei välttämättä itse ihaile jokaista veren maku suussa toimivaa anarkistia, mutta Vastarintaa ja vaihtoehtoja- kirjan tuotto ohjattiin kuitenkin kokonaisuudessaan aktivistijärjestöille.
Päästyäni eroon edellisestä kirjasta sain vihdoin käsiini kauan kaivatun No logon. Kirjassaan Klein valottaa brändivaltiaiden toimintatapoja ja luotaa nyky-yhteiskunnan tekopyhyyttä. Aina ei kannata luottaa siihen krokotiilimerkkiin puseron rinnuksessa, vaan tulee suhtautua kriittisesti siihen, mistä ja kenen tekemänä tuote tulee.
Parhaiten minuun osui ja upposi No logosta Marlboro-perjantai. Nimitys tulee vyoden 1993 huhtikuun toisesta päivästä, kun markkinakuningas Marlboro päätti ryhtyä kilpailemaan halpismerkkien kanssa ja laski hintojaan 20%. Luovuttuaan brändin markkinoinnista ja alennuttuaan halpahallitasolle, yhtiö menetti 26% arvostaan. Fiksua Philip Morris. Tämä vaikutti myös moniin muihin suuryrityksiin, jotka sokeina seurasivat esimerkkiä. Yritykset, jotka tähän eivät menneet mukaan (kuten Tommy Hilfiger, Nike) onnistuivat pysymään voiton puolella ja jopa kasvattamaan sitä.
Kleinin No logo kannattaa ehdottomasti lukea, ihan jo yleissivistyksen vuoksi. Vastarintaa ja vaihtoehtoja en hanakasti suosittele, itselläni jäi hiukan kommunistin makuinen maku suuhun.
-Jenni Riihihuhta

Ei kommentteja: