torstai 25. marraskuuta 2010

Blogi kirja-arvostelusta

Kirja-arvostelu: ”Suoramarkkinoinnin keittokirja” 2003
Leena Aavameri & Piia Kiiskinen
Jenni Riihihuhta
  

Päätin jatkaa projektimme hengessä suoramarkkinointiin perehtymistä, joten nappasin hyllystä kirja-arvostelua varten ”Suoramarkkinoinnin keittokirjan”. Kirja ei ole kovin paksu, kansi on iki-ihanan värikäs… ja mitä kummaa, kirjoittajat ovat vaihtelun vuoksi naisia! Hurraa!
Kirja on keittokirjamainen (yllätys kun nimi on mikä on), ja sen on tarkoitus olla suomenkielinen suoramarkkinoinnin oppikirja. Tällaiseen se tuntuukin olevan omiaan, sillä kirjassa on selkeästi erikseen Näin teet herkkuja – ja Älä polta pohjaan – osiot. Jälkimmäinen siis neuvoo mitä ei missään nimessä kannata tehdä, mikäli mielii a) saada asiakkaita b) välttää oikeustoimet. Kirjan lopussa on vielä ihan oikeita reseptejä ruuanlaittoon, ovat tainneet kirjoittajat siis tahtoa lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Termistöä kirja sisältää suhteellisen kattavasti, ja voinkin nyt ylpeillä ”tietäväni” sanan Pull merkityksen (1. palaute esim %, 2. mobiilimarkkinoinnissa kuluttajan mobiilisti tekemä kertatilaus, tunnetaan myös nimellä inbound). Tuota… hyvä on, heittäköön ensimmäisen kiven se, joka ihan suvereenisti ymmärsi tuon selityksen. Ei hyvää päivää.
Melkein joka sivulla kirjassa löytyy kaikenlaisten älykkäiden ja vähemmän älykkäiden ihmisten sitaatteja. Ovat ihan hauskoja, välillä vaan ihmettelin, että miten ne asiayhteyteen sopivat. Joka tapauksessa, lopetan blogini Albert Einsteinin väläykseen sivulta 109:
”Jos menestystä merkitään A:lla, saadaan kaava A= X+ Y +Z.
X merkitsee silloin työtä, Y leikkiä ja Z sitä, että pitää suunsa kiinni.”

Ei kommentteja: