- - teorian soveltamista käytäntöön
Me kaikki ollaan luettu tarinoita. Lapsina meille kerrottiin prinsessoista ja supermaneista. Keksimme itse tarinoita, tai mä ainakin keksin. Keksin päähenkilöt, juonen ja tapahtumapaikat. Aivan kaiken. Nykyään vaihdamme kuulumisia kavereiden ja tuttujen kanssa, tuleeko ajatelleeksi että sekin on omanlaistaan tarinan kerrontaa?
Tarinat aiheuttavat tunne-elämyksiä. Hyvin kerrottuun ja mielenkiintoiseen tarinaan liittyy usein positiivisia fiiliksiä. Hyvää tarinaa haluaa tarinoida eteenpäin. Ja me muistamme hyvät tarinat, kun meille kerrotaan niitä.
Miten tämä sitten liittyy markkinointiin? Siten, että tarinat ovat keino tehdä vaikka mitä. Henkilöt, jotka ovat opiskelleet ja tehneet töitä tarinoiden kertomisen periaatteella, kertovat että asiat ymmärtää ja oivaltaa paremmin kuin ns. perinteisellä tavalla. Mainokset, joihin liittyy hyvin kerrottu tarina, ovat mielenkiintoisia. Yritykset, joihin liittyy hyvin kerrottu tarina, ovat mielenkiintoisia. Ja hyvät tarinat myyvät.
Mä en ole tekemässä televisiokampanjaa tai perustamassa yritystä, ainakaan nyt. Miten tarinoita sitten voisi soveltaa tähän hetkeen? Lukemassani Mika Aaltosen ja Titi Heikkilän kirjassa Tarinoiden voimaa oli hyvä esimerkki: on yritys nimeltä Xerox, jonka kopiokoneiden korjaajien korjaukset kestivät kauemmin kuin yleensä ja työn laatu heikkeni. Tämä tapahtui sen jälkeen, kun korjaajilta kiellettiin kahvihuoneen käyttö. Siis mitä? Tuli ilmi, että kahvihuoneissa käytiin rupattelun lisäksi keskusteluja erilaisista korjausmenetelmistä ja ongelmista. He kertoivat tarinoita onnistumisistaan toisilleen. Tosielämän tarinat opettavat ja jokainen tarina on arvokas.
- Jenna Saarinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti