keskiviikko 17. marraskuuta 2010

eipä tiennyt tyttö.

Markkinoinnin opiskelua aloittaessamme saimme tehtäväksi kirjoitella erilaisia blogikirjoituksia siitä sun tästä. Yhtenä tehtävänä oli tutkailla ja tutustua erilaisiin blogeihin, niin hyviin kuin huonoihinkin ja kirjoittaa valitsemastamme blogista jonkin sortin arvostelua. Itse olen lukenut erilaisia blogeja viimeiset 3 vuotta ja senpä vuoksi blogilistan suosikeista löytyy säännöllisesti tai epäsäännöllisesti seurattavia blogeja lähemmäs sata, joten lukukokemuksia erilaisista blogeista oli rutkasti valmiina. Vaikeudeksi osoittautui ennemminkin valita, mistä blogista arvosteluni kirjoittaisin. Aluksi olin varma, että jätän väliin kaikki blogit jotka muut luokkalaiseni ovat arvosteluissaan jo maininneet, mutta lopulta pyörsin ajatukseni. Vaikka samoista blogeista oli jo arvosteluja tullut, en halunnut hylätä omia suosikkiblogejani vain sen vuoksi, että joku muu oli jo niihin ehtinyt paneutua. Halusin valita blogin jota voin oikeasti sanoa hyväksi, josta minulla on sanottavaa ja jossa blogin pitäjällä on jotain sanottavaa, sekä joka on mielestäni onnistunut omassa markkinoinnissaan hyvin. Senpä vuoksi seuraava arvostelu koskee blogia Mungolife, jota pitää Helsinkiläinen Anna Vanhanen.

Aloitin blogin seuraamisen syksyllä 2007, sen perustamisen aikoihin. Alkuaikoina Annan tyyli ei aina  kolahtanut, mutta kirjoituksen laatu ja juttujen taso yllätti, ja sai suoranaisesti koukkuun. Mielestäni jokainen ihminen, joka osaa kirjoittaa hyvin ja jolla on mielipiteitä, on mielenkiintoista luettavaa, joten blogi säilyi kuukaudesta toiseen päivittäisen seurannan kohteena.

Pikku hiljaa Annan tyyli alkoi muuttua, blogi alkoi kerätä suosiota ja kirjoitusten laatu vain parani. Oli silti hienoa huomata, kuinka avoimesti blogia edelleen pidettiin, ja kuinka paljon mielipiteitäkin jakaneita postauksia yhä ilmestyi, vaikka usein suora vittuilu oli ainut asia mitä kommenttiboksiin ilmestyi. Oli myös pakko ihallailla sitä asennetta, jolla Anna niistäkin kommenteista pääsi yli ja jatkoi valitsemallaan tiellä.

Nykyään Annan blogi on yksi Suomen suosituimmista blogeista, ja valitettavasti se on verrottanut myös lukunautintoa. Enää ei niitä postauksia ilmesty, joissa huomasi oikeasti kirjoittajalla olevan fiksuja mielipiteitä, sanansa sanottavana ja jotka laittoivat oikeasti ajattelemaan mitä mieltä itse on asioista. Toki muotiblogit ovat suurimmaksi osaksi kuvia ja tyylejä varten, mutta itse arvostan eniten reaalimaailmassakin ihmisiä, joilla on mielipiteitä ja halua keskustella asioista ja eriävistä mielipiteistä. Vaikka ulkonäkö usein kertoo ihmisestä oman osansa, mielestäni henkilön ajatukset päättävät sen onko hän aikasi arvoinen.

Ymmärrettävää on, että suosion kasvaessa ei enää kaikkea halua koko maailmalle jakaa, mutta se missä Anna on suosion noustessa onnistunut, on itsensä markkinointi. Voisin melkein vannoa, että Anna on tällä hetkellä se suomalainen muotibloggari, jolla on eniten erilaisia yhteistyösopimuksia. Ehkä taustalla on lakiopinnot, mutta hän on osannut hyödyntää bloginsa suosion, ja etsiä itse aktiivisesti yhteistyökumppaneita ja ehdottaa ihmisille erilaisia yhteistyömahdollisuuksia, selvästikin siinä onnistuen. Liian moni nuori kun antaa muiden hyödyntää omaa osaamistaan tai arvoaan liian helposti, ja etenkin liian halvalla. Blogit ovat nousseet yhdeksi suosituksi markkinointiväyläksi lyhyessä ajassa; aikaisemmin suomalaiset muotiblogit oli laskettavissa kahdella numerolla, mutta nykyään firmat lähettävät tuotelahjoja mainintojen toivossa, piilomainonta kukoistaa ja bloggaajat ovat nousseet toimittajien rinnalle. Kaikki eivät toki ole oppineet arvostamaan blogeja ns. "oikeina" markkinointiväylinä eikä bloggaajien arvostus kaikkialla ole huipussaan, mutta osa on tajunnut tämän jopa liian hyvin, ja osaavat hyödyntää niiden mieletöntä suosioita puoli-ilmaiseksi.

On siis hienoa huomata, että osa bloggaajista tietää oman bloginsa julkisuusarvon, hyödyntävät sitä ja luovat näin vankan perustan tulevillekkin bloggaajille saada tunnettuutta valtavirrassa. Sama hintaprobleema pätee blogeihin sekä omiin projekteihimme - jos kukaan ei koskaan uskalla pyytää mistään yhtään mitään, ei kukaan ole koskaan valmis maksamaan mitään. Anna on bloginsa avulla huomannut uuden markkinaraon, erilaistanut itsensä ja tuotteistanut bloginsa, ja sen avulla saavuttanut varmasti mitä hienoimpia tilaisuuksia ja asioita. Siinä on varmasti haastetta kelle tahansa, niin blogimaailmassa kuin omassa elämässäänkin.


Tyytyväisenä siitä, että ensimmäinen blogikirjoitus on vihdoinki valmis
     - Elina

Ei kommentteja: