tiistai 7. joulukuuta 2010

Adobe Photoshop Day Cream?


Photshop on nykypäivänä yksi suurimmista kosmetiikkamainonnan apuvälineistä. Lehdistä on vaikea löytää yhtään mainosta, jossa mallilla olisi jäljellä luontaiset juonteet, todellinen vyötärönympärys tai muut inhimilliset puolensa. Moni järkyttyy nähdessään miltä Madonna, Britney Spears, Eva Longoria ja monet muut julkisuuden photoshop-kuurin käyneet henkilöt oikeasti näyttävät. Jopa moni mainosalalla tai muuten kauneudenhoitoalalla työskentelevä kertoo hämmentyneensä, kun on tajunnut mitä kaikkea kuvankäsittelyllä voikaan saada aikaan. Voidaanko siis odottaa, että kuka tahansa tavan tallaaja tajuaisi TÄYSIN, miltä Madonnan kuuluisi oikeasti näyttää?

Parin viime vuoden aikana on mainonnan realistisuuteen alettu kiinnittää entistä enemmän huomiota - ainahan mainonnan on tiedetty olevan yhtä fiktiivistä kuin Harry Potter, mutta asiaan ei ole uskallettu ottaa sen suuremmin kantaa. Eikä olla muistettu myöskään sitä tosiseikkaa, että osa ihmisistä, etenkin nuoret, saattavat kaikesta huolimatta uskoa saavansa kirjeen ensi lukukaudeksi Tylypahkaan. Faktahan kun on, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, enkä usko kuvan alareunassa olevan 4 sanan mittaisen tekstin "Mainosta on käsitelty digitaalisesti", kumoavan sitä illuusiota, joka verkkokalvolle on jo ehtinyt piirtyä.

Mutta mikä olisi sitten se paras keino, jolla realistisuutta täytyisi lähteä hakemaan? En usko, että kukaan photoshopia vastaan sotatantereelle lähteneistä oikeasti olisi vaatimassa täysin käsittelemättömiä kuvia mainontaan - ihmiset kaipaavat estetiikkaa, jota mainokset heille suovat. Tavoitteena olisi kuitenkin realistisoida nykyinen mainontatyyli, sillä nykyinen kuvankäsittelyn luomiskertomusta vastaava ihmeiden tekeminen on lähtenyt hieman lapasesta, eikä ihan vähääkään. Mainontaan tulisikin siis luoda realistiset ohjeet, miten paljon kuvaa voi käsitellä vastaamaan mainoksessa annettua lupausta. Vaikka mainos kuinka lupaisi kapeamman lantion tai virheettömän ihon, täytyisi Demi Mooren ja Twiggyn kaltaiset ylilyönnit karsia pois - tai etenkin ne ylilyönnit, joissa on onnistuttu niin hyvin ettei "kiinnijäämisen" vaaraa ole.

Dove on jo muutamien vuosien aikana tehnyt ns. osansa photoshopin ja nuorten itsetunnon vääristymiä vastaan. En väitä, että Dovekaan olisi mikään puhdas pulmunen joka olisi laittanut photoshopin täysin pannaan, mutta ainakin he tuovat asiaa esille mediassa, ja kertovat konkreettisesti mitkä asiat ovat mahdollisia. Suosittelenkin siis lämpimästi viettämään pienen elokuvahetken netin ihmeellisessä maailmassa, ja tutustumaan muutamaan kohuakin herättäneeseen pätkään, joilla pyritään lisäämään tietoisuutta kuvankäsittelyn laajuudesta ja horjuttamaan photoshopin ylivaltaa.







- Elina

Ei kommentteja: