tiistai 7. joulukuuta 2010

Aika kultaa muistot

”blogiessee”

Lapsuudesta tulee mieleen paljon muistoja, ja paljon on jäänyt esimerkiksi tv-mainoksia mieleen, hyvässä ja pahassa. Kaikilla näillä on ollut paljon merkitystä siihen, mitä leluja meillä on ollut, mikä on ollut sen hetken pakko saada- juttu, ja ehkäpä jopa siihen, millaisia ihmisiä meistä on kasvanut. Tai no totta kai se on vaikuttanut, omalla kohdallani ainakin uskon että jossen olisi saanut sitä Baby Bornia, jonka kanssa voi leikkiä äitiä (ja vain TÄMÄN nuken kanssa voit leikkiä äitiä sanoi tv), en välttämättä tykkäisi lapsista. Tai no, mene ja tiedä sitten.

Jokaisen hetken markkinointi kertoo sen ajan ihmisistä paljon. Nyt me katsotaan markkinoinnin keinoja kymmenen vuoden takaa, ja todetaan jotain. Ollaanpas oltu tyhmiä? Miten me keksittiinkin noin hyvä idea silloin? Ajatukset voivat olla negatiivisia tai positiivisia. Silloin on kuitenkin toimittu parhaalla tavalla, mikä silloin on ollut mahdollista. Mennyttä ei voi muuttaa, vaikka niin kovasti välillä haluaiskin.

Ensimmäiset markkinointimerkit löytyvät jo vuodelta 1775. Siitä kun laskee tähän päivään niin aika paljon on markkinoinnilla pelattu ja vaikutettu. Ennen markkinointi käsitti eniten lehtimainontaa. Mainokset olivat lähinnä tiedottavia: Suomen kravattikauppa, osta komea kravatti, halpa hinta. Siinä siis perusmainos reilun sadan vuoden takaa. Yksinkertaista ja toimivaa.

Sitten suomalaisten läheisen ystävän, Viinan, pariin. Viinaa ja tupakkaa mainostettiin jokamiehen pakollisina tuotteina. Rahaa alkoi olla muuhunkin kuin leipään, joten nautintoaineita kehiin ja pää sekaisin! Ilmankos Eppu Normaalikin laulaa Murheellisten laulujen maasta.

Pikkuhiljaa markkinointia alettiin toteuttaa muutenkin kuin vakavalla kasvolla, ja pilapiirroksia tehtiin ja mainosten sekaan ujutettiin huumoria. Elämässä pitää olla huumoria.

Siten tuli televisio, joka räjäytti potin. Tuotteita voitaisiin markkinoida liikkuvan kuvan avulla. Mainoksista tuli niin suosittuja, että firmat käyttivät tv-mainoksesta napattua kuvaa mainoskuvana (esim. KOFF). Kyllähän se tietysti loi aivan uusia väyliä kertoa asioista.

Mitä markkinointi sitten on tänä päivänä? Suuren suuri viidakko, jossa kaikki on mahdollista. Ihmisiin vaikutetaan kaikenmaailman psykologisilla keinoilla, mainokset suunnitellaan piirun tarkasti, yrityksiä brändätään ja kaikki yrittävät olla parhaita. Jatkuvaa sotaa siis. Hyvä asiahan se on, että vain taivas on rajana, mutta musta ainakin olisi kiva nähdä yksinkertainen vanhanajan mainos lehdessä tai telkkarissa. Aina ei jaksaisi miettiä, mikähän tässäkin mainoksessa nyt on tarkoituksena kun on niin paljon kaikkea hienoa monimutkaista. Ehkä mun täytyy tehdä se mainos itse. :)

Ps. Tiesittekö, mistä sanonta ”Hymyilee kuin Hangon keksi” tulee? Mainoksesta vuodelta 1926. Aika kultaa muistot.

Kirjana käytetty Visa Heinosen ja Hannu Konttisen Suomalaisten mainonnan historia- kirjaa

Jenna Saarinen

Ei kommentteja: