perjantai 10. joulukuuta 2010

Blogiessee Uusi & vanha markkinointi

Blogiessee; Uusi ja vanha markkinointi


Markkinointia on ollut olemassa kauan, oikeastaan aina siitä asti kun ihmiset ovat ruvenneet käymään kauppaa keskenään. Alussa tyyli saattoi olla "ostat tai itket ja ostat" (näen sieluni silmin luolamiehen nuija kädessä myymässä naapuriluolan asukille mammuttia), mutta nykyään markkinointi itsessään on muuttunut melkoisesti. Tämä aiheuttaa monelle vanhan koulukunnan edustajalle joko varhaisen eläkkeelle jäämisen tai konkurssin, mikäli ei pysty vastaamaan uuden markkinoinnin haasteisiin.

Mitä vanha markkinointi oikeastaan on? Luulin, että se olisi ollut ihmisläheisempää, mutta ainakin niinkin luotettava lähde kuin Wikipedia on eri mieltä. Sen mukaan ennen keskityttiin myynnilliseen voittoon, ei välttämättä siihen, palaako asiakas ja syntyykö vakituinen asiakassuhde. Puhutaan myös niin sanotusta 4P- mallista; hinnasta (price), myynnin edistämisestä (promotion), tuotteesta (product) ja jakelusta (place).

Lapsena olin helpohko mainosten uhri. Minuun vetosivat joka jouluiset lelulehdet (ai ai kun oli helppoa vain ruksia ne, mitä toivoi) sekä etenkin Tv-shop. Olisin kovasti halunnut ostaa äidilleni (joka siis on maailman paras) Tv- shopissa mainostetun sormuksen, hinta oli muistaakseni sellaiset 1500 markkaa. Taskurahat eivät valitettavasti ihan riittäneet, mutta onneksi äidin mielestä koko sormus oli joka tapauksessa niin ruma ettei hän olisi sitä huolinutkaan. Olin siis potentiaalinen ostajauhri mutta ilman sponsoria hyödytön markkinataloudelle.

Uusi markkinointi on tuonut peliin mukaan internetin. Ei ole enää puhettakaan, että yritykset pärjäisivät pelkän puskaradion, lehti-ilmoittelun tai edes television avulla. Blogeja, facebookia ja kotisivuja pidetään jo lähes pakollisina oli yritys mikä tahansa. Netti on kyllä loistava väline; se on nopea, se tavoittaa monen monta henkilöä ja se on edullinen ellei jopa ilmainen.

Nykyiset markkinointiopiskelijat viedään blogien ja sosiaalisen median maailmaan, ja puhutaan jatkuvasti erilaistumisesta. Aika itsenäinen opiskelutapa antaa eväät hankkia tietoa itse, eikä oppimista supisteta tai vedetä taaksepäin. Ryhmätöissä ja projekteissa sitten sovelletaan teoriaa käytäntöön ja saadaan aikaan käytännönläheisempää oppimista. Tämä luo todellisen uhkan parikymmentä vuotta alalla toimineille markkinoijille. Mutta entäs, jos nämä vanhat jermut sisäistävätkin nykymarkkinoinnin kulmakivet blogeineen päivineen? Silloin en usko meillä uusilla olevan paljoakaan nokan koputtamista asiaan, onhan heillä takanaan rautainen kokemus ja mahtava tieto-taito. Lisäksi heillä on takanaan asiakassuhteita ja verkostot, joita me uudet ollaan vasta hankkimassa.

Nykymarkkinoinnin hyvänä ohjenuorana voisi kai pitää, ettei mitään ohjenuoraa ole (kunhan ei lakia huvikseen ryhdy rikkomaan). Eteenpäin markkinointi kehittää joka tapauksessa koko ajan.

-Jenni

Ei kommentteja: