perjantai 10. joulukuuta 2010

Tehdään todellisuudesta hohdokkaampi

Jokainen nainen (ja mies) tietää, että kosmetiikkamainokset eivät ole realistisia, ainakin tämän ei pitäisi olla jäänyt huomaamatta. Silti uskomme tuotteiden tekevän ihmeitä. Järki ja tunteet ovat ristiriidassa. Mielikuvat, joita luomme tuotteeseen voittavat järjelliset perustelut. Ulkonäkö on monelle naiselle, miehiä unohtamatta, erittäin tärkeä asia. Eikä turhaan, sillä ihmisethän arvioivat toisen aluksi ulkomuodon perusteella. Tähän liittyy se monesti ulkkonäön yhteydessä mainittu sana: Ensivaikutelma.

Voin suoraan sanoa, että olen mainosten orja. Jos mainos on toteutettu visuaalisesti niin, että se kolahtaa, myös mainoksen tuote on pakko hankkia. Tunnen, että saan palasen mainoksen antamaa mielikuvaa. Jos esimerkiksi mainos on kuvattu auringon paisteessa valkoisella hiekkarannalla sininen meri vieressä, tuotteesta tulee aina mieleen upea maisema ja tuotetta käyttäessäni voin jopa tuntea mainoksen auringon ja nähdä sinisen meren. Juuri tätä mainoksilla haetaan. Ihmisille halutaan muodostaa positiivinen tuntemus tuotteesta, jonka seurauksena se myös ostetaan. Tiedän tuotetta ostaessani, että ilman mainosta en olisi tuotetta hankkinut, mutta järkipuheet eivät siinä kohtaa enää auta.

Otetaan esimerkkinä Reebokin Easytone kenkien mainos. HALUAN ne, en niinkään tarvitse uusia lenkkikenkiä, mutta kun haluan ne. Oikeastaan en halua niitä kenkien takia vaan, koska haluan samanlaisen takapuolen kuin mainoksen malleilla. Luulen, että kengät antaisivat sen minulle tai ainakin saisivat takapuoleni mielikuvissani näyttämään samanlaiselta. Tiedän, että mainoksen mallit eivät kenkiä ole käyttäneet vaan heidän takapuolensa ovat saatu näyttämään tuolta muilla keinoin. Silti HALUAN ne!





Hyvä vai huono asia? siinäpä kysymys. Itse tykkään mainoksien tuomista mielikuvista. On kivempi tuntea näyttävänsä mainoksen mallilta ja saada ihonsa näyttämään yhtä hyvältä kuin todeta ettei mitään ole tehtävissä ja ajatella, että ennen kuvan muokkausta mallit näyttivät aivan tavallisilta. Haluan jatkossakin nähdä TV:stä hohdokkaita ja epärealistisia mainoksia.

Mari

Ei kommentteja: