perjantai 10. joulukuuta 2010

New, new, new and little less old marketing

Sanotaan, että ei voi ymmärtää nykyhetkeä ellei tunne menneisyyttä. Millain tämä sitten liittyy markkinointiin? Mielestäni ei mitenkään. On tärkeämpää on keskittyä siihen, mikä on pinnalla markkinoinnissa ja mainonnassa juuri nyt. Tehtävänantona oli kuitenkin kirjoittaa vanhasta JA uudesta markkinoinnista, joten mainitaan nyt se vanhakin markkinointi. TV ja lehdet ovat näitä ikuisuuden ajan käytettyjä mainonnan keinoja. Ihmisten medialukukyky on kuitenkin kehittynyt niin, ettei perinteisillä mainoksilla päästä enää haluttuihin tuloksiin. Tuloksilla tarkotan sitä, että kuluttajat saadaan ostamaan palvelua tai tuotteita. Suoramarkkinointi on jo muodostunut kirosanaksi kuluttajien korville. Yrittäjien pitää siis löytää uusia väyliä saadakseen tuotteensa tai palvelunsa ihmisten mieliin.

Vastaus on sosiaalinen media. Mainonta pitää saada sinne, missä se saavuttaa suuren yleisön. Sosiaalinen media kattaa Facebookin, Twitterin, Bloggerin, My Spacen, Skypen jne.. Listaa voi jatkaa ja koko ajan kehittyy uusia vastaavia sosiaalisen median sovelluksia. Miksi nämä ovat uusia markkinoinnin kanavia? 4 SANAA: halpaa, näkyvää, ihmisläheistä, välitöntä vuorovaikutusta.
Seuraavaksi hyviä esimerkkejä sosiaalisen median käytön hyödystä.

Firefox –internetselain saavutti huiman suosion käyttämättä mainontaan yhtään rahaa. Selain lanseerattiin blogin kautta ja tieto uudesta hyvästä selaimesta levisi suusta suuhun –mainonnalla sosiaalisen median kautta. Luottamus selaimeen syntyi paremmin, kun joku läheinen, yrityksen ulkopuolinen ihminen suositteli sen lataamista. Puoli vuotta lanseerauksen jälkeen Firefox oli ladattu yli 50 miljoonaa kertaa ja latauksien määrä oli yhä kasvussa.(Scoble & Israel 2008, 54). Suuren kohderyhmän tavoittaminen on siis mahdollista ilman suurta mainoskampanjaa.
Netissä mainostaminen todella siis toimii ja tieto leviää kuin häkä verrattuna perinteisiin keinoihin.
Toinen hyvä esimerkki löytyy kauneudenhoitoalan markkinoinnin lehdestä GCI magazinen artikkelista.( Lehden nettisivuilta www.gcimagazine.com löytyy lehdessä julkaistut artikkelit ja suosittelen niiden lukemista). Artikkeli käsittelee Lähi-Idän naisten lisääntyvästä kosmetiikan käytöstä. Aiemmin arabinaisten tietous kosmetiikasta on levinnyt mouth to mouth ja suurin ostopäätökseen vaikuttava tekijä on luottamus brändiin. Nykyään kuitenkin suurin osa nuorista arabinaisista kuuluu johonkin sosiaalisen median yhteisöön ja myös brändit ovat tämän myös huomanneet: Olay esimerkiksi julkaisi nettisivun, joka on suunnattu pelkästään arabinaisille. Sivulla on myös foorumi, jossa naiset voivat luoda oman verkostonsa. Selvästi tällä kalastellaan arabinaisten ostopäätökseen vaikuttavaa tekijää eli luottamusta, OVELAA! Arabinaisille kohdistettu mainonta netissä selvästi toimii, siitä on todisteena: kosmetiikkamarkkinat Lähi-Idässä ovat arvoltaan 7,2 biljoonaa dollaria ja vuosittainen kasvu on 12%.
Luulenpa, että uudet markkinat ovat sekä netissä että Lähi-Idässä.

Mari

Ei kommentteja: